Aandachtspunten mobiele website

« Terug  |  publicatie datum : 1020141602

Dit jaar zullen websites en webshops vaker bezocht worden op mobiele toestellen dan op desktopcomputers. Voor vele website eigenaren zal 2014 dan ook het jaar zijn om naast een website ook te beschikken over een mobiele website. 

Uit cijfers blijkt dat in het eerst halfjaar van 2013 2,3 miljoen Nederlanders een online aankoop gedaan heeft met een smartphone en/of tablet. Dat is een toename van 53 % ten opzichte van de tweede helft van 2012. In totaal hebben deze kopers 12 miljoen online bestellingen gedaan met een mobiel apparaat. Men verwacht dat dit percentage dit jaar alleen maar zal oplopen.

Uit een onderzoek dat Blue Mango deed beek echter dat het twee keer zoveel moeite kost om een klant mobiel een bestelling te laten doen, dan op een pc. Consumenten oriënteren een ‘mogelijke’ aankoop op hun mobiel voornamelijk onderweg of op kantoor, maar de keuze tot definitieve aankoop valt echter pas thuis op groot scherm. Oorzaak hiervan zijn de vele irritaties die optreden bij het mobiel bezoeken van een website of/en webshop. Enkele irritaties zijn onder andere;

  • Schermweergave; Website eigenaren denken dat hun website/webshop op mobiele toestellen net zo overzichtelijk zijn als op een desktop. Echter blijkt vaker dat de informatie dusdanig klein wordt weergegeven, dat deze niet direct is te lezen. Bij een onoverzichtelijke site zullen potentiële klanten regelmatig moeten scrollen en in/uit zoomen om de gezochte informatie te vinden.
  • Laadtijd; Potentiële klanten zullen sneller afhaken wanneer de laadtijd langer duurt als enkele seconde.
  • Links; Bezoekers zullen voor het overgaan tot aankoop, eerst de nodige informatie over een product willen weten. Regelmatig komt het voor dat bij mobiele sites de links niet werken naar meer informatie of des betreffende afbeeldingen. Hierdoor zullen bezoekers vaker pas de aankoop doen op een desktop.

Het is dus van uitermate belang om te beschikken over een overzichtelijke en goed functionerende mobiele website of webshop. Want wanneer je hierover beschikt zal dit je meer winst en verkeer opleveren. Wilt u meer informatie over mobiele websites of webshops neem dan contact op met een van onze adviseurs. 

Mobiele ranking

Door de forse toenamen van mobiele apparaten besteedt Google ook meer aandacht aan de mobiele ranking. Om net als met uw website hoog te scoren in de ranking wilt u dit natuurlijk ook met uw mobiele website. Door te zorgen voor een mobiel vriendelijke website zorgt u automatisch voor een hogere ranking in Google. Hieronder tonen wij enkele aandachtspunten voor een goede mobiele website en/of webshop.  

Een mobiele advertentie is een type Adwords advertentie die wordt weergeven wanneer deze wordt bekeken op een mobiel apparaat. (een mobiele telefoon of een tablet)
Zeer geschikt voor een mobiele advertentie is de click-to-call functie. Mobiele advertenties met deze functie geven bezoekers de mogelijkheid om direct contact op te nemen met des betreffende adverteerder. Uit gegevens van Google blijkt dat driekwart van deze gesprekken een halve minuut tot zes minuten duren. Hiermee wordt aangetoond dat mobiele bezoekers de telefonische contactgegevens zoekt om uitgebreid te woord te worden gestaan. Uit de gegevens van Google blijkt ook dat meer dan de helft van bellende consumenten op het punt staat een aankoop te doen of daar toe bereid is.

Doorverwijzing

Het linken van mobiele bezoekers naar irrelevante mobiele pagina’s wordt sinds de nieuwe richtlijnen bestraft. Het komt regelmatig voor dat mobiele bezoekers worden doorgestuurd naar de mobiele homepage, in plaats van de pagina met de bedoelde informatie die zij zoeken. Dit zorgt ervoor dat de bezoekers meer moeite moeten doen om op desbetreffende pagina te komen wat tevens zorgt voor onnodige irritaties. Zorg er dus voor dat mobiele bezoekers naar de juiste pagina(s) wordt doorverwezen, Google beloont namelijk een positieve gebruikerservaring. 

Errors

Google zal bij de ranking rekening gaan houden met websites en/of webshops die een URL bieden alleen toegankelijk voor desktopbezoekers en dus een 404 pagina weergeven bij een mobiele gebruiker. Als een website en/of webshop naast de desktop-URL ook beschikt over een ‘smartphonevriendelijke’ URL moet de bezoeker automatisch worden geleid naar de goede URL, mits deze ook geen error-pagina is. Beschikt deze pagina niet over een smartphonevriendelijke versie dan moet de link in de zoekresultaten naar de desktopversie worden geleid. Het is beter om de content wel te weergeven dan helemaal niet.

Video’s

Websites die video’s weergeven moeten opletten dat hun getoonde video’s werken voor zowel desktop als op smartphones. Web-eigenaren maken de fout op het moment dat de content Adobe Flash nodig heeft bij het afspelen van de video. Flash wordt bijvoorbeeld niet ondersteund door o.a. iPhones en Android-systemen. Test regelmatig als de video’s werken op diverse smartphones. 

Laadtijd pagina

Zoals we in dit artikel al aangaven is een snelle laadtijd van cruciaal belang. Net zoals bezoekers die uw website bezoeken via een desktop verwachten ook mobiele bezoekers een snelle laadtijd. Duurt de laadtijd langer dan enkele seconde geeft het de bezoeker de mogelijkheid de pagina ongezien te sluiten. Een lange laadtijd kan je dus potentiële klanten kosten.
Test daarom regelmatig als alle pagina’s beschikken over een snelle laadtijd en mobielvriendelijk werken.

Met de toename van het mobiele verkeer zal een kwalitatief goedwerkende mobiele website/webshop, alleen maar van groter belang zijn in de toekomst.

Wilt u meer informatie over mobiele sites neem dan gerust eens contact op!