Facebook schrapt gesponsorde berichten

« Terug  |  publicatie datum : 3120141601

Binnekort stopt Facebook met gesponserde berichten van bedrijven in de tijdlijn van gebruikers. Deze 'Sponsored Stories' waarin wordt gemeld dat een bepaalde vriend een bedrijf heeft geliked, zullen per 9 april niet meer getoond worden.

Het sociale netwerk startte in 2011 met het zogenoemde 'Sponsored Stories' om bedrijven via advertenties en social proof meer klanten te laten trekken. Vaak verschijnt hier ook de profielfoto en de naam van de vriend die het betreffende bedrijf 'leuk vind'.

Facebook kwam vorig jaar in de problemen door de advertentietechniek. Facebook werd door vijf personen voor de rechter gesleept wegens schending van de privacy. Uiteindelijk trof het bedrijf een schikking van 20 miljoen dollar. Enige tijd geleden liet Facebook al weten dat het zou stoppen met deze specifieke vorm van adverteren.

De 'sociale context' in advertenties blijft overigens wel gewoon bestaan op Facebook. Door de introductie van nieuwe advertentievormen speelt gebruikersactiviteit nog steeds een rol in de advertentiemodellen van Facebook. Tussen januari 2011 en augustus 2012 blijkt uit gerechtelijke documenten dat Facebook ruim 200 miljoen dollar verdiende aan de gerichte advertenties, meldt Nu.nl .