Google Adwords anno 2014

« Terug  |  publicatie datum : 1520141001

Afgelopen jaar zijn er weer verschillende wijzigingen doorgevoerd in Google Adwords. Door alle nieuwe mogelijkheden die worden doorgevoerd wordt Google Adwords alleen maar uitgebreider. In dit artikel tonen we de belangrijkste nieuwigheden in en rondom Google Adwords.

De volgende technieken zult u zeker moeten toepassen in 2014.

Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) 

Middels RLSA kunt u paid search-campagnes aanpassen voor personen die uw website eerder hebben bezocht. Wanneer deze bezoekers zoekacties uitvoeren op Google kunnen er relevantere advertenties vertoond worden, om hen zo te overuigen conversie te doen op uw website of webshop. Remarketing bestond al geruime tijd in het Google Display Netwerk, maar is nu ook mogelijk in het Google zoeknetwerk. U kunt o.a. aangepaste keywords gebruiken voor remarketing, uw bod aanpassen en een specifieke boodschap tonen aan verschillende segmenten.

Bodaanpassingen 

Sinds afgelopen jaar zijn er nieuwe functies voor bodaanpassingen. Zo is het mogelijk om bodaanpassingen te doen gebaseerd op tijdstip, toestel en locatie. U kunt nu een aangepast bod instellen voor bepaalde tijdstippen gedurende de dag of bepaalde dagen in de week. Zo kunt u hoger bieden op bepaalde dagen of juist helemaal niets bieden tussen bepaalde tijdstippen. Een bodaanpassing voor bepaalde locaties kan nu ook. Google biedt u hiervoor meerdere targeting-opties. Zo kunt u op één of meerdere landen targeten, maar ook op provincies, regio’s of steden om voor u relevante bezoekers te bereiken.

Verbeterde sitelinks

De verbeterde sitelinks kunnen het beste gezien worden als ‘extra’ advertenties binnen de bestaande advertenties. Hiermee kunt u verwijzen naar andere relevante pagina's binnen uw website. Dit heeft enkele voordelen. Het zoekverkeer kunt u beter bedienen, doordat u naar meerder informatiebronnen kunt verwijzen. Daarnaast valt een advertentie met sitelinks meer op, zeker wanneer u gebruik maakt van sitelinks met onderregels. 

Ad Rank formule

Dit jaar is er tevens ook een nieuwe Ad Rank formule. Vroeger ging de formule om de positie van advertenties in Google te bepalen als volgt:

maximum bod x kwaliteitsscore = Ad Rank (positie) 

Sinds de nieuwe update zijn sitelinks echter een belangrijke rol gaan spelen in dit proces. Gebruikt de concurrent sitelinks en u niet, dan zult u voortaan een lagere positie behalen en zult u cost-per-click stijgen. Gebruikt u wel sitelinks, dan zult u betere resultaten behalen.

Komend jaar mogen Sitelinks echt niet meer ontbreken in uw Google Adwords advertenties.