Omzet Google uit niet-mobiele reclame daalt

« Terug  |  publicatie datum : 1820141103

Voor het eerst besteden Amerikaanse adverteerders dit jaar minder bij Google aan AdWords bij desktop search. Voor mobiele kanalen daarentegen gaan de beurzen juist verder open.

Een onderzoek van eMarketer laat zien wat eigenlijk onvermijdbaar is. Adverteerders zetten hun budgetten meer bij mobiele kanalen in en minder op de desktop. Reden: de consument brengt minder tijd door met zijn vaste computer en meer mobiel.


Op de Amerikaanse markt pikt Google met deze verschuiving naar mobiel ook nog eens budget af van concurrenten Bing en Yahoo. Hun mobiele aanbod is minder in volume of kwaliteit dan wat de markt zoekt. Waar Google met desktop search dit jaar 770 miljoen dollar reclamegeld ziet verdwijnen, wint het op het mobiele front 1,8 miljard.


Mobiel was bij Google in 2013 goed voor 19,4 procent van de reclameomzet. In 2014 loopt dat op tot 26,7 procent, rekent de onderzoeker voor. Belangrijke elementen in die groei zijn Enhanced Campaigns en Product Listing Ads (PLA’s).

Bron: Emerce